söndag 5 februari 2017

Rune Bergs dag

Idag har vi firat Runebergsdagen traditionellt med Smulan och hennes gudmor Liza.
Det finns på Buu klubben en igelkott som heter Rune Berg och barnet trodde att han skulle komma idag och äta tårtor med oss.
Hon undrade flera gånger var han håller hus. Om han sover under hortensian, eller var kan han vara?
Inte så lätt att förklara att gubben vi firar inte lever längre och han kommer nog inte på besök.

Vi gjorde tre olika modeller av tårtorna.
De högra traditionella.


Av bottnet som jag måste skära bort för att få dem att hållas upprätta så dekorerade smulan minitårtor.


Det gick hur bra som helst!
Den tredje modellen blev vanliga tårtor i muffinsformar.

Alla smakade gott!

Idag bakade jag köttpirog för första gången någonsin. Jag försöker tömma frysen och tänkte att detta är ett bra sätt att använda bort en smördegsplatta.


Till köttpirogen skulle man använda 2 st smördegspaket, men jag använde bara ett. Jag kavlade ut det extra tunt så att jag fick två plattor av det. Bra hölls den ihop och började inte rinna ut ur kanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar