måndag 24 oktober 2016

Kåldolmar och D-vitamin

Det blev överraskat en hemmadag för mig idag.
Smulan har haft slemmig hosta i en vecka och jag tänkte för säkerhetsskull visa upp henne hos läkaren idag före jag far på jobb. Ifall det skulle vara något man borde åtgärda.

Diagnosen var öroninfektion.
Det var överraskande för att hon har inte haft ont i öronen (i alla fall har hon inte sagt det).
Det blev antibiotikakur och idag stannar vi hemma och vilar.
Imorgon blir det dagis & jobb igen.


Jag måste snabbt hitta på något till lunch så jag frågade Smulan vad hon önskar äta.
Svaret var "kåldolmar och D-vitamin". Tja, det var ju nyttigt i alla fall!

Barnet var super bussigt hos doktorn. Hon visste att man lyssnar med stetoskop på lungorna och hjärtat och att läkaren kollar i öronen och munnen. 

Hon frågade genast när vi kom in om läkaren har en ljusröd pinne att sticka i munnen när Smulan skall säga "Aaaa". Tyvärr hade läkaren bara en träfärgad pinne. Men det var helt okej ändå tyckte barnet. Sen var hon kvick att fråga när läkaren kolla i örat att "nu är det ju bra, eller hur". Jo, svarade läkaren, men lite rött är det nog.

När vi kom hem blev det butikens kåldolmar till lunch, men D-vitaminen får hon vänta med tills i morgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar