tisdag 31 mars 2015

Att planera alla måltider för en vecka framåt

Några av mina goda kompisar handlar en gång i veckan hela veckans mat. 
Jag springer nästan varannan dag i butiken och handlar det jag behöver för den stunden.
Men nu i två veckors tid har jag testat med en butiksresa per vecka.
Och jisses vilket jobb det har varit! 


Man måste säkert få en bättre rutin eller sen planera såpass många veckor att man sedan bara kan börja kopiera gamla menyer inför butiksresan.

Nu sitter jag i en timme och planerar vad tre människor och två katter äter under veckan. Och sen borde man ännu till hålla fast i menyn så att man inte blir utan mat i slutet av veckan :)
Lite justeringar har jag gjort också efter att jag märkt att vi konsumerar mycket mera mjölk än vad jag trodde.

Butiksresan tar också lite över en timme så vi bestämde oss för att använda fredagkväll till matshopping. Så har vi sedan ledigt på veckoslutet. 

Men jag är alldeles övertygad om att jag sparar pengar på detta sätt och hoppas på att få en bättre rutin i det hela. Något jag verkligen skulle önska att vi har här i Kyrkslätt, är en service som man kan beställa maten via nätet med. Den har mina kompisar i Esbo. Orättvist ;) Då skulle jag dessutom slippa butiksresan och bli kvar med bara planerandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar