onsdag 1 oktober 2014

Fingermat (eller kan man kalla det plockmat) åt bebisar

Idag har vi med Smulan spenderat hela dagen med en mamma-vän och henne bebis. 
Bebis I är två månader äldre än Smulan så jag tycker att det är roligt att kolla hur hennes bebis har utvecklats så vet man lite vad som är att vänta :)

Någonting som jag har funderat mycket på är barnmat. 
Hur mycket skall man ge
Vad skall man ge
Hurdan konsistens
Måste man ge av allt nu när hon är 6 månader (kött, grönsak, frukt, sädesslag).

När hon blev 4 månader så började vi försiktigt med att smaka på potatispuré och sedan gick vi över till batat, majs, morot, blomkål och broccoli. 
Vid 5 månader tog vi kött med på listan och vid 6 månader gröt.

Allt som jag gett henne att äta är i puréform, förutom majskrokarna. Dem gnagar hon i sig galant och älskar det. Då började jag fundera på vad allt annat man kunde ge i hela bitar.

Jag lånade boken "Omin sormin suuhun".


Den känns lite "radikal" i min smak. Boken förespråkar att man skall låta barnet äta all fast mat själv, man skall inte mata barnet med sked. 
Författaren menar att då kommer barnet att äta bättre och njuter mera av situationen. 

Jag skulle ha lust att prova på denna metod, men att fortsättningsvis mata åt Smulan också puréer (dem tycker hon om).

Dessutom är jag väldigt intresserad av att höra hur man matade bebisarna förr (på 60-, 70-, 80-, och 90-talet). Skriv så gärna om du vill dela med dig!

Jag är lite orolig över att hon kommer att få för mycket mat i halsen om hon äter annat än puré. Kanske jag skulle prova först med lite banan och avokado för att de är rätt så mosiga till sin konsistens. 

Kladdigt kommer det att bli :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar